Att göra med sjuka barn

Ja, vi har en viss vana av att vara hemma sjuka. Ibland är vi kreativare än ibland. Här kommer några tips för andra trötta vabb-föräldrar på hur barnen kan sysselsättas, och dagarna fyllas med innehåll. Iallafall om man inte tycker att barnen ska sitta framför TVn och snora hela dagen.

Såklart ska barnen i första hand vara hemma och vila, kureras, dricka mycket. För hem-vårdstips, se: Vårda sjuka barn
Men ofta så piggnar de till en stund då och då, och så behöver de en konvalescent dag efter att febern eller magsjukan avtagit. Då kan man behöva hitta på lite mer än att bara sitta i soffan och läsa saga.

I köket
Köket är ju husets hjärta, heter det. Det erbjuder mycket intressanta möjligheter för barnen. Problemet är att efterstädning och disk krävs, särskilt när barnen är smittsamt sjuka. Se till att de är rena från början iallafall, tvätta händer och runt mun och näsa noga med tvål och vatten.
(Har barnet akut magsjuka ska man såklart inte låta det hantera mat som ska ätas av andra, helst kanske inte vistas mer än nödvändigt i köket.)

Kökspyssel kan vara:

– Leka ”Laga mat” med kastruller och redskap. En ambitiös och pedagogisk vårdare kan t ex hälla upp små mängder spännande ingredienser (t ex ris, mjöl, makaroner, socker, salt) i olika burkar och låta barnet blanda friskt.

– Servera thé (svalnat!) i dockservisen uppskattas av lilleman. Det är bra, han får öva på att hälla i liten kopp och torka upp spill. Kanske bjuds det på fika för mjukdjuren och mamma också, man vet aldrig.

– Göra fruktsallad. Minstingen kan dela banan med slö kniv, den större kan dela äpplen. Det blir nyttigt, det blir bra. Om de nu vill ha någon frukt.

– Man kan göra Experiment: Blanda bakpulver eller bikarbonat med vinäger eller citronsyra i ett kärl (liten flaska, glas eller skål) så blir det fräs och pys och spännande bubblor. Ketchup och bakpulver funkar också bra, kan bli som en liten vulkan med långsamt utbubblande blodfärgad lava. Se till att det kan rinna ner i diskhon direkt så slipper ni fläckar.

– Lukta på olika théer eller kryddor i kryddhyllan, om inte förkylningen är alltför svår.

– Uppdrag Diska. Alltid lockande. Vatten och bubblor, det kan inte gå fel.
Eller jo, det kan det såklart. Barn kan halka, golv kan bli blöta, glas kan tappas. Men med lite planering går det oftast bra: Röj bort glas och finporslin från diskstället och köksbänken. Ställ dit stadiga pallar eller stolar med glidskydd eller lägg torktrasor på golvet. Stå intill och bakom små barn som har dålig koll på var pallen slutar när de har något annat för händerna.
Häll upp lite vatten och diskmedel i hon eller låt en svag stråle strila från kranen. Ge barnen några lämpliga kärl, små flaskor, plastburkar eller liknande, plus vad ni har i form av trattar, dockserviser och sådant som de kan ösa och hälla med. Diskborste, svamp och trasa gör upplevelsen komplett.

– Diskmedel och vatten, samt sugrör att göra bubblor med och lyckan är gjord. Vid täppta näsor rekommenderas nässpray först.

Magi med hjälp av diskmedel, vatten och ett sugrör

Ute (i trädgården, på gården – man tar inte ut sjuklingarna på längre gympapass precis, men lite frisk luft piggar upp. Klä er varmt bara.)

– Gå en liten promenad. Titta på fåglar, träd och insekter eller folk, hus, bilar – vad det nu finns i närheten som ni tycker är kul att titta på.

– Plocka blommor. En fin bukett på bordet piffar upp. Och så lockar det ut barnen för ännu en liten stund. Man kan plocka gräsvippor också, eller kryddväxter, knyta ihop med ett snöre och hänga på tork upp och ner.

– Plocka bär, frukt, grönsaker eller kryddor är en härlig aktivitet. Barn tycker om att få Göra Nytta. Även om deras hjälp inte alltid är den mest effektiva, så är den nog så välvillig. Har man inte trädgård kanske man kan ha en liten kryddodling i köksfönstret eller på balkongen? Kanske finns tillgång till skogsområden att leta bär och svamp i? Runt tex koloniområden eller fotbollsplaner kan finnas förvildade vinbärsbuskar eller björnbärssnår.

– Eventuellt kan något barn intressera sig för att leta fyrklöver. En sådan skatt kan torkas på papper mellan tunga böcker, ett intressant uppdrag. I brist på fyrklöver duger vanliga blommor fint.

– Vattna går nästan alltid bra, om det finns vatten. Återigen får barnet vara till Hjälp. Har man ingen vattenkanna duger en hink, flaska eller burk. Har man ingen slang kan man ta från en pöl. Det är inte så noga. Det är tanken som räknas.

– Pluppa småsten i vattensamlingar. Det kan man göra i timmar när man är 1- 2 år. Rinner vattnet i en bäck eller å kan man ha race med löv eller pinnar. Hittar ni en stor pöl på en lekplats eller så, kan äldre barn bygga åar, fördämningar och roa sig kungligt, långt upp i skolåldern. Spade och hink hjälper, men med en vattentät stövel klarar man mycket. Ett snurrande vattenhjul är också kul.

– Gräva i snö eller sand, göra slott eller statyer är också ganska fridfulla uteaktiviteter. Beroende på hur det görs förstås…

Snötunnelbygge

Innelek
Just när man har sjuka barn kanske man vill begränsa smittan lite grann. Det kan vara skönt för den vuxne vårdaren att ha lättvättade textilier som ett skyddande lager mellan barnet och soffan, eller resten av världen. Trasmattor som underlag på golvet är att föredra framför äkta mattor vid kräksjuka, t ex.
Något varmt och mjukt är iallafall bra som underlag för de flesta aktiviteter. Små sjuklingar ska inte bli kalla om baken eller fötterna.

Ni kanske inte vill ta fram alla mjukdjur, dockor, utklädningskläder och låtsasmat just när barnen snorar som mest – tvättbara plastklossar är lite enklare då.

– Badbollar funkar ganska bra inomhus, nästan lika bra som ballonger men spricker inte så lätt. Man kan kasta dem inomhus om man inte har alltför ömtåliga glasdekorationer framme. De har inte sönder saker så lätt. De är stora, mjuka och bra att öva fång-teknik med.

– Leka Gömma nyckeln (vi gömmer en liten plastsmurf förstås, men det är ju fritt val). Man avslöjar om den är gömd som ”Fågel, fisk eller mittemellan” och säger sedan om det blir varmare (närmare målet) eller kallare (bort från) under sökandet.

– Spela spel (inte datorspel, om vi nu försöker begränsa skärmtiden och öka samspelet en aning).
Det finns hur många roliga som helst, det finns tärningsspel, kortspel, plockepinn… och spel som egentligen är lekar och kan göras utan inköpt material (enkla charader, eller ”rita, gissa”). Det står ofta åldersrekommendationer på brädspel, som är en måttstock att gå efter. Tärningar är t ex lite överkurs för 2-3 åringen, men det kan passa dem med Lottospel med bildkort som ska passa på en platta innan barnet är moget för Memory.
Det är bra att få sitta tillsammans med en nära vuxen och lära sig vanliga spelregler. Känna till hur vanliga spel går till. Invänta sin tur. Hur man räknar pluppar på tärningen eller spelplanen. Vinna ibland och förlora ibland.
Som vuxen coach och förebild kan man anstränga sig lite extra: vara en riktigt bra vinnare genom att trösta och beklaga oturen, när barnet förlorar. Man kan ta förlusten med ett klämkäckt: ”Jaha, vilken otur jag hade! Buhu! (sagt på skoj) Men Grattis, vad kul att det gick så bra för dig!” Snart nog kommer ditt barn att vara världens trevligaste spelkompis, som behandlar dig och sina kamrater föredömligt i spel och leksituationer.

– Memory är en klassiker. Ni kan rita egna symboler på utklippta fyrkanter om ni vill. Ha inte för många brickor i början, och spela inte mer än en eller två gånger i taget – annars blandar ni snart ihop var korten / brickorna låg i de olika spelomgångarna.
Lite enklare att fixa själv är att lägga ut 5-10 olika föremål på ett bord (fler ju äldre barnet blir), låta barnet titta på dem och sedan vända sig om eller gå ut ur rummet medan du tar bort en av sakerna. Sedan ska barnet gissa vilken som fattas.
En variant som passar de yngsta är att själv gå ut ur rummet och ändra något i sin klädsel (uppenbara saker som att ta av en kofta eller vika upp ett byxben), sedan får barnet gissa vad som ändrats. Sedan kan ni byta.
Det är en rolig och befriande känsla att klara av något, så gör det inte för svårt för barnen. Särskilt inte om de är febertrötta.

– Lyssna på hur det låter att slå med t ex en pinne på lite olika material: en gryta, ett lock, en plasttallrik, ett bord osv. Flaskor fyllda med olika mängder vatten kan göra olika toner när man blåser i dom. Hitta rytmer och gör en liten orkester om ni är så musikaliska.

– Pussla. Man kan dessutom göra egna pussel genom att klippa sönder en bild ur valfritt reklamblad och försöka pussla ihop den. Eller låta barnet rita eller måla något och sedan klippa sönder och göra pussel av teckningen (förutsatt att barnet vill det även efter att teckningen är klar).

– Pyssla. Med pärlor, modellera, trolldeg… Eller sönderklippta sugrörsbitar som träs på tråd till halsband. Ni kan samla stenar och måla ögon och mun på dem så de ser ut som stentroll.
Rita, måla eller färglägga är alltid kul. Stilla och lugn aktivitet ur barnets synvinkel. Du kan behöva skydda underlaget med vaxduk eller en utbredd tidning där barnet ska få kladda. Kanske klä barnet i ett heltäckande förkläde också…
Ni kan rita i varsin ände av ett stort papper. Barnet kan få klippa ut figurer från tidningar och reklamblad och klistra upp på ett papper. Förklara för barnet att man frågar en vuxen INNAN man klipper i en tidning bara.

– Bygga klosstorn. Det kan bli slott eller städer eller fina skulpturer. Eller så bygger man högt och river med ett brak, i lillens fall. Det blir även ett gyllene tillfälle att uppfostra lillen att inte riva storebrors torn.

Ett klosstorn som överlevt

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s