PR-esentation

Jojomensan, man har gått och blivit lokalkändis!

Med släppet av min debutbok fick jag ge upp den där idén jag tidigare närde om att bevara en viss anonymitet för barnens skull.
Så här är jag, författarstolt med boken såsom ett hjärtebarn i famnen:

Jag med bok

Jag med bok

”Bland rymdraketer och navelludd, en vardagshjältes betraktelser” är berättelsen om hur vi blev föräldrar, hur livet med barn tog oss med storm och förde oss iväg på en spännande resa. Livet känns sådant. Upp och ner, fram och tillbaka. När dammet lagt sig och man hämtat andan, kan man ofta se humorn i det hela. Det är då jag satt mig att skriva.

Boken bjuder på vardagsmos, mikrokatastrofer, skratt och igenkänning. Enligt en kompis känns den som en stor varm kram att läsa. Det var riktigt snällt sagt, men också själva tanken med boken. Att ge småbarnsföräldrar en klapp på axeln, och ett gärna gott skratt åt andras (våra) misstag.

Lokaltidningen har rapporterat att jag skriver om vardagens kaos.
Skånska dagbladet menar vänligen att jag bjuder på ett skratt i familjevardagen.
Idel snälla saker.

Om du är sugen på att köpa den kan du enklast beställa hos Bokus, Adlibris eller direkt från mig! Eller kom förbi på bokmässan i Göteborg 24-27/9 2015! Lördag eftermiddag finns jag på plats och kan signera den om du har lust!

Även om jag inte kommit på hur man bemöter media på bästa vis ännu – vid första telefonsamtalet fick jag frågan om vi kunde ses i mitt hem, varpå den stackars journalisten möttes av ett frustande skratt och ”Du är inte klok, här ser ju hemskt ut!” – så lär jag mig nog med tiden. Ja, jag tog mig faktiskt samman och städade inför nästa besök. Rotade upp ännu en strykfri klänning. Tur att jag hade två. Håret lyckades jag tyvärr inte få styr på hur jag än försökte med geleér och platt-tångar – det ville vara rufsigt och tänkte så förbli. Nå, som fotografen konstaterade, det är inte fotomodell jag är.

I helgen var det boksignering och försäljning på årets event i vår lilla by. Medan jag for runt som en yr höna mellan garderober och sminkskåp andades maken lugnt och strök duken till bordet. Storebror hjälpte till att bära lådor med böcker och duka snyggt vid bordet.

Bokförsäljning pågår

Bokförsäljning pågår

Lillen hittade bokbussen, blev kompis med chauffören och fick prova tutan. Många gånger. Han var salig.

Lillen är för övrigt PR ansvarig för min bok. Han är bäst i familjen på att sälja. Vi andra står mer och vrider oss blygsamt runt vår egen axel. Han ställer sig bredbent vid bordet och berättar högtidligt om bokens alla företräden för de som passerar. Han får ofta både kundernas välvilliga uppmärksamhet och milda leenden.

När de inte sålde böcker, sprang gossarna runt från stånd till stånd, provade hoppborgar och tittade på uppträdanden. Det bjöds på glass i affären, spunnet socker hos scouterna, godisklubbor hos Human Bridge (om man lyckades pricka 3 tennisbollar i återvinningskiosken, vilket Lillen stolt rapporterade att han gjort, och snart var tvungen att visa igen att han kunde). Allt mer sockerstinna barn skuttade allt fortare åt olika håll. Maken sprang efter än den ena och än den andre i ett tappert försök att hålla koll på dem. Det var onekligen praktiskt att ha en mamma parkerad i mitten, där alla mellanlandade.

Lillen återvände efter en vända hos affären med ketchup och smält choklad i hela ansiktet och ett brett leende. Nu ville han hjälpa mig sälja böcker, minsann! Jag tackade så mycket, vad snällt av honom… det var bara det att han var en vandrande miljökatastrof. ”Du måste tvätta dig först bara!” Men sådant har man ju inte tid med när man är varm och sockerstinn och i allmän högform! Han galopperade på stället, piruettade, ja snart flög tröjan i ett triumferande krumsprång. Det var ett konststycke att hålla honom borta från den nystrukna duken och de pinfärska böckerna, men det gick. Maken kom snart springande med våtservetter och situationen var räddad.
För ännu en kort stund innan det bar av igen. Med språng.

Om vardagsmos

Beteende- och samhällsvetare med författarambitioner. Mamma till två barn och (hittills) en bok: "Bland rymdraketer och navelludd - en vardagshjältes betraktelser"
Det här inlägget postades i Familjeliv 2015 och framåt, Författeri och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

