I juletid

Gulliga saker som händer i juletid. En kort rapport.

Ute är det kallt och grått, inne är det varmt och gott. Vi tänder mysbelysning i alla hörn. Vi sätter på fridfull julmusik. Vi lägger pussel. Ja, pussel. I vinterdvalan en passande aktivitet som är trevlig att göra tillsammans.

Grannens barn kom på besök och drabbades av julstämning och inspiration. De stormade iväg med dunder och brak mot barnens rum. Vi hörde krach, bom, tjong, elefant fötter och jubeltjut. Vi gick dit för att titta efter om de rev huset. Nej då. De hade anordnat disco i gossarnas rum. De hade satt upp en ficklamps-discokula med härligt glitterflimrande ljus över pojkarnas sängar. Sängen hade blivit scen. De hade släckt ljuset i resten av rummet så det var härligt mystiskt mörkt. De hade satt på elpianots demo slinga, och körde den på repeat. De var lyckliga. Vi tassade tyst ur rummet och lät dem hållas.

Lugnare dagar kryper vi ner under stora täcket i stora sängen och läser saga med fina barn. Julefriden kan lägga sig… om inte Lillen undersöker sängbordets innehåll och hittar ett par meditationskulor. De pinglar fint. Medan jag läser pinglar det stilla från hans håll.
En dag bröt ohjälpligt fniss fram istället och hela Lillen guppade märkligt. Pinglet lät något dämpat.
Vad gör du? undrade jag.
Fniss! Jag har lagt bollarna i byxorna! Hysteriskt skratt medan sonen frammanade mer plingande meddelst rumpvift. Jag är en bjällerbralla!
Jaha, min son är en bjällerbralla. Vad gör en sådan? Jo, brister ut i en entusiastisk version av Bjällerklang med bror sin, hur fint som helst, samtidigt som man viftar på rumpan så det ska bjällra i takt där inifrån.

En dag när jag hämtade pojkarna på skolan möttes jag av två killar i storebrors klass som såg fnissiga ut. Vi hälsade och jag undrade om de var nervösa inför luciafirandet.
Jaaa… men det är inte det. Vi pratade nyss om hur gullig Lillen är! Han har så gulliga kinder… och titta, han springer så gulligt!
Hur man värmer ett modershjärta. Hur man sopar bort all oro för hur barnen har det i skolan i ett enda trollslag. Hur man återupprättar tron på mänskligheten och dagens ungdom. Hur jag hoppas att dessa unga män kan tillåtas växa upp till lika varmhjärtade vuxna.

Inför lucia planerade Storebror, vars klass står för årets luciatåg på skolan, att vara tomte. En dag kom han hem och berättade att en muslimsk kille i hans klass (en av de som tyckte Lillen var gullig) hemskt gärna ville vara stjärngosse, men inte hade kläder till det. Killen hade varit lite ledsen, men Storebror hade förstås genast erbjudit honom att låna kläder av oss. Vi letade upp vår vita klädnad av lussetyp. Den funkade nog, trodde sonen, men den behövde strykas, tyckte han. Alltså släpade sonen genast fram strykbrädan och gav sig till att stryka.

Jag stod helt paff. Hjälpte till att släta ut en flik här och där, men han fixade det i stort sett själv. Lite behövde han spraya mig med vattenflaskan för att bevisa att han mitt i all denna enorma hjälpsamhet och välvilja trots allt är en gosse på 9 år. Skratt, fniss, bus och julstämning.

En bara lite tillvikt stjärngossestrut hittade vi i gömmorna, men stjärnan var spårlöst försvunnen. Inga problem, sa gossen då, jag kan väl fixa en stjärna själv! Det är lätt! Och så satte han igång att rita, klippa, klistra. Fäste stjärnan på en grillpinne. Tadaaa!
Nästa dag i skolan överlämnades kläderna till kompisen som blev jätteglad.

Lussetåget blev det vackraste jag sett. Barnen sjöng stämsång. De sjöng på italienska, engelska och svenska. De tände ljus och läste verser. De vinkade lite till föräldrar och publik ibland. De blev inkallade för en extra applåd efter att ha tågat ut. Härliga fina barn. Så skönt att få göra något riktigt bra och vara stolt över det.

Om vardagsmos

Beteende- och samhällsvetare med författarambitioner. Mamma till två barn och (hittills) en bok: "Bland rymdraketer och navelludd - en vardagshjältes betraktelser"
Det här inlägget postades i Familjeliv 2014 och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

