Vårmys

Det är våååår! Eller vänta, det var vår, i februari och mars, sedan kom regnen, och nu är det pååååsk!

Under tiden rusar livet förbi i oroväckande hastighet. Jag hugger kameran för att fånga ett och annat ögonblick i farten. Mina planer på att skriva ner allt gulligt barnen säger och gör har gått om intet redan för många år sedan. De säger och gör så mycket gulligt att jag inte vet var jag ska börja. Och minnet är kort, när man har fullt upp.

Nu, t ex, är klockan 22 och vi har precis nattat två tokigt glada och uppspelta superhjältar. Jo, för tillfället är det superhjältar som gäller. Filtar och handdukar blir mantlar att svepa runt halsen, man klipper ut masker att ha för ögonen, man gör ljudeffekter där man drar livet fram, meddelst piruetter. Lillen var så stolt när han nyss ropade: ”Mamma, idag klädde jag om mig jättesnabbt! Som en superhjälte!”
Jag är tacksam när hjältefasonerna används till något så konstruktivt. Det blir ganska ofta så faktiskt, för nu anser gossarna att Träning är viktigt. De hjälper oss att kånka grus och sten, gräva gropar och riva komposter. Projekt Renovera Trädgården är schemalagt till detta påsklov och det gäller att hålla sig till schemat, annars blir det aldrig av.

Pojkarna håller sig till striktare scheman än vi vuxna kanske önskat. Imorgon bitti kommer de att vakna senast 07.00 (”Man måste ju ta vara på varje stund av den lediga tiden!” hävdar en salig storebror), tyst tassa in till oss och diskret klämma sig ner i sängen. Så nätt och försiktigt rulla in sig i täcket och tvinna mitt hår mellan kärleksfulla händer. Viska, så jag inte ska vakna: ”Sover du?”. Det är gulligt, men man kunde önska att de sov lite längre på morgnarna nu när de somnar så lov-sent. Istället händer det att Lillen däckar en stund på dagen.

Vilostund i vårsolen

Vilostund i vårsolen

Idag var vi på biblioteket. Lillen hade beställt en bok, som hade kommit nu. Han var mycket nöjd med det. Bibliotekarierna känner våra söner väl vid det här laget. De har varsitt bibliotekskort och varsin egen, hemlig kod. Det är stort. Kortet ger barnen tillträde till en hel värld av böcker. Som man kan låna hem, beställa, låna om! Fantastiskt.
Lillen bad artigt om en bok som kunde lära honom läsa bättre: ”Jag kan bara läsa korta ord och jag vill lära mig läsa långa ord”, förklarade han för bibliotekarien, som vänligt letade upp en fin ABC bok åt honom. Han läste den noga direkt han kom hem. Behövde lite hjälp att reda ut de långa orden, som ”Älsklingar”, men klarade mot all förmodan ”Xylofon” helt perfekt.

Storebror har börjat roa sig med att hitta på utmaningar åt sig. Veckans utmaning bestod i att ta sig fram längs trädgårdsgången liggande på mage på sin skateboard, med armarna bakom ryggen, och putta en boll framför sig med näsan. Han klarade sitt uppdrag och var nöjd.

Veckans utmaning

Veckans utmaning

Medan sönerna har vårkänslor och skuttar mer än någonsin, blir kaninerna allt tamare. Varma små fluffisar som värmer mina söners hjärtan, och då även mitt. ”Jag blir varm i magen när jag har min kanin i knäet” säger Lillen stilla.

kaninungar i knät på lillhusse

kaninungar i knät på lillhusse

Den lediga föräldratiden är det ont om. Man får skynda sig om man ska hinna pussas lite. Maken väntar och lockar med ett glas rosévin och jag känner att det får bli ett kort inlägg. Mest som påminnelse om att livet är skönt, och stunderna värda att ta vara på och minnas, även om de snabbt byts mot nya stunder.

Om vardagsmos

Beteende- och samhällsvetare med författarambitioner. Mamma till två barn och (hittills) en bok: "Bland rymdraketer och navelludd - en vardagshjältes betraktelser"
Det här inlägget postades i Familjeliv 2014 och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

