Fiskelycka

Min son gillar fiskar. Alltså han gillar fiskar så att han skriker högt och hoppar upp och ner av förtjusning när han skymtar en fisk i en damm eller så. Eller okey, det var kanske mer när han var mindre, men entusiasmen är påtaglig än och en mor glömmer aldrig.

Intresset har nu utvidgats till de fiskar biblioteket kan erbjuda. Härom veckan var vi där på hastigt besök, trodde jag. Lillen tyckte att tillfället var perfekt för att leta upp en stor bok om akvariefiskar. Jag fick göra honom besviken den gången, för jag hade inget bibliotekskort med mig. Den boken har det sedan talats mycket om.

Igår kompenserade vi för det. Igår åkte vi direkt till Bibblan efter dagis. Lillen hade nämligen varit där på studiebesök, och var missnöjd eftersom han inte hade fått låna med sig en fiskbok hem. Han hade hittat just den fiskbok han ville ha, och när han inte fick låna den, hade han gömt den på ett listigt ställe, berättade han. Bibliotekspersonalen var vänlig och förstående. Den boken hade de nog städat undan, förklarade de, men visade vart de hade städat den. Lillen var mycket nöjd med sin bok.

Sedan blev det ännu bättre: Han fick sitt eget bibliotekskort. Han fick välja kod. Han fick låna boken alldeles själv! Trycka in sin egen kod noga, trycka på skärmen för att få kvitto. Oj så stolt och nöjd liten kille! Hem cyklade vi, han med boken tryckt mot sitt bröst.

Fiskintresset är alltså stort, men länge har vi kommit undan med att det var roligt att titta på de dammar och akvarier vi råkar på i våra liv. Där kan man stå och vara fascinerad länge. En och annan regnig lördag har vi spenderat i någon zooaffär, bara för nöjet att titta på alla fiskar där inne. Lite hiskliga ibland, vackra ibland.

På utflykter till havet spanas det förstås efter fisk också. Utrustade med hink och håv har vi lyckats fånga en och annan spigg, samt en hel massa tångräkor. Vi är noga med att släppa ut dem igen, även om Lillen gärna hade tagit dem med sig hem och haft hinken som akvarium. De brukar bli misstänkt slöa efter en stund i hinken nämligen.

Fiska har under sommaren blivit alltmer spännande. Håvar var väl bra, men att få meta var än bättre. Tills barnen råkade se en riktig fiskare stå och kasta med ett kastspö och då var det slut på friden. Vi har då och då hyrt en roddbåt och gett oss ut att meta på någon sjö, mest för att det är mysigt. Efter kastspö- inspirationen har vi kommit fram till att det säkraste för alla parter – inte bara fisken – är att vi monterar bort krokar från fiskespöna. Det vispas runt en del med dem när man är uppspelt, och båtar är lite små när man måste ta skydd undan förbiflygande krokar.

På sommarens kanotäventyr blev det många tillfällen att fiska på riktigt. Barnen stod och kastade i timmar. Vi föräldrar klättrade mest runt och lossade krokar från träd och sjöväxter. Förväntningarna var stora och varje bottennapp var säkert gammelgäddan. Vi fick som väl var inga riktiga napp, för vi var dåligt förberedda för tillagning. Lillen tyckte att vi skulle mosa aborrar och lägga i blåbärssoppan till frukost, men jag tyckte kanske inte att det lät så himla gott…

Fiske på klippa i solnedgång

Efter semestern har det varit lite ont om fiskar. Ett akvarium var alltså vad Lillen önskade sig i födelsedagspresent i år. Ingenting annat. Alla gamla önskemål om Star wars lego är återkallade. Han ville bara ha ett akvarium.

Nu tyckte vi föräldrar att det där med akvarium kunde vara ett fint inslag i hemmet, så vi motsatte oss inte tanken.
En vabb dag scannades begagnat annonserna på jakt efter ett lagom odyrt akvarieset. Där hittade vi ett, till rimligt pris, inklusive allt: pump, växter, grus och fiskar. Jag kunde inte låta bli, jag beställde det direkt. Även om det råkar vara en månad kvar till födelsedagen.

Akvarium är dock ganska dyra, så det är ingenting man bara kan få sådär. Finansieringen måste diskuteras. Kanske man kunde dela på det? Kanske man kunde köpa en del för sina egna ihopsparade månadspengar? Lillen ville sälja alla sina leksaker för att finansiera sin nya hobby, men det tyckte vi var att gå lite för långt trots allt.
Vi beslöt efter lite överläggningar att vi föräldrar köpte akvariet, men barnen kan köpa fler dekorationer och fiskar för egna pengar, om de vill. Eller önska sig i present, det går ju också bra.

Nu hade akvariet officiellt blivit en familjeangelägenhet, snarare än personlig present, men Lillen var lika lycklig för det. Tittade på bilden om och om igen. Visade storebror. Planerade placering av det hela. Hans rum vore perfekt plats, tyckte han. Jag och maken tyckte hellre vardagsrummet, och med lite övertalning kom vi överens om detta.

Bröderna är nu inte de som sätter sig på baken och väntar på att presenter ska falla ner över deras huvuden. Nej, här skall hjälpas till. Nu ville man samla ihop egna pengar, att köpa egna fiskar för. Ett marknadsstånd uppfördes på gatan. Med parasoll, fin duk, skylt och allt. Saft med björnbär 1:- Björnbären plockade de själva. Några slank ner i magen, men inte så många som man kunde tro. Flest fick grannarnas lille son, som blev lycklig över detta fantastiska utbud av godsaker. Hans mildögda föräldrar blev storkunder och köpte flera glas.

Det var dock sent i september, skuggorna föll tidig eftermiddag och såväl långa arbetsdagar som kyla höll saftsugna kunder utom synhåll.
Då vet gossarna på råd, för de har ju varit med förr. Hand i hand sålt jultidningar, samlat påsk- och Halloweengodis. Så trots viss risk att terrorisera grannarna på gatan med ivriga barns försäljarambitioner fick de gå en runda, för de är ju så glada att folk inte brukar misstycka. Dessutom lär de sig att föra sig artigt, kunna ta ett nej och gå vidare. Det brukar löna sig, och nog fick de napp hos ytterligare en granne. När dagen var slut hade de tjänat ihop 8 kronor, vilka fördelades lika.

Köpet skulle äga rum på fredagen. Hela veckan omtalades akvariet i skola och på dagis. Hela familjen for och hämtade det. En hink med fiskar var förstås den största sevärdheten i sammanhanget och på hemvägen skvimpade den intressant. Allt var mycket spännande.
Vi fyllde på vatten och placerade ömt fiskarna i det till en början djupt grumliga vattnet. Det var så grumligt att vi inte kunde se de små liven alls. Antiklimax.

Det blev till att läsa på om akvariekemi och filterrengöring. Lördag morgon hade det mesta lagt sig och nöjda fiskar simmade ännu runt i baljan. Men särskilt snyggt var det inte i vattnet.
Google är en räddning för alla amatörer som vill surfa på andras erfarenheter. Jag har lärt mig att det finns nyttiga bakterier i grumlet, men att det bör hålla sig i filter respektive bottensand; att en yttepyttegnutta askorbinsyra oskadliggör klor från kranvattnet; att lite salt i sötvattnet stärker fiskarnas motståndskraft; samt att några mindre vattenbyten i veckan behövs i början innan akvariekemin uppnått balans och nitriterna bryts ner som de ska.
Så nu har även jag fått en ny hobby och ökad kunskap om fiskars symptom på syrebrist och svampförebyggande behandlingar. Känner mig som värsta vetenskapsmannen, vilket låter bättre än akvariestädtant.
Till min egen stolthet har alla fiskar klarat sig bra, och vattnet är klart och fint.

När fiskarna visat sig överleva och må bra i en vecka, fick sönerna högtidligt besöka en zoobutik för att besluta om tillökning. Hem kom de med två stycken Platys, en hona och en hane: Snabbis och Finfena. Gossarnas 8 kronor räckte kanske inte hela vägen, men det behöver vi inte prata så högt om.

Om vardagsmos

Beteende- och samhällsvetare med författarambitioner. Mamma till två barn och (hittills) en bok: "Bland rymdraketer och navelludd - en vardagshjältes betraktelser"
Det här inlägget postades i Familjeliv 2013 och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Fiskelycka

1. Carina skriver:

Så rart, kan riktigt se framför mig hur han gömmer fiskboken på sitt listiga ställe… Så stort och högtidligt att få ett Eget Lånekort!