Dagens ungar gillar också geggamojja

Allt prat om dagens unga, den nya tekniken och de moderna familjernas alla elektroniska prylar. Jag känner inte igen mig, och förstår att vi är högst omoderna. Mina barn äger inga aj päds. Inte vi heller (fast far i huset fått en läsplatta i julklapp av sin chef). Jag har en vanlig sketen telefon, helt utan petskärm och fiffiga appar. Den är inte ett dugg smart, men högst funktionell. Mina barn är inte utrustade med mobiltelefoner heller. Vi klarar oss ändå, på något vis.

Onekligen gillar mina barn att spela datorspel. De gör det ibland. Vissa dagar längre stunder, andra dagar inte alls. Då händer det att Lillen misstycker. På campingsemester i somras, tältande i vildmarken, då saknade han sina datorspel. Vilket misslyckande för en Mullemamma! Den kloke fadern påpekade att det helt enkelt är pojkens säkra zon, hans go-to place när världen gungar. Och det gör den onekligen, när föräldrarna lastar en ombord på vinglig kanot och ger sig ut att paddla i vildmarken.

världen gungar lite

världen gungar lite

Han var gladare åt äventyret när han var säkert hemma igen, två dagar senare. Fast inte lika glad som när han fick spela lite Bolibompa. Skönt att veta att världen stod kvar som han lämnat den, antar jag. Inför nästa utflykt nämnde han inga datorspel, så det var väl en seger som smög sig fram. Som så ofta när det gäller barn.

Igår åkte vi till stranden. Barnen gick lös med spadar, sand och vatten. Snart hade de byggt en geggamojja maker av ett vattenhjul. Strax efteråt blev det ett träsk, några bäckar och ett mindre vattenfall. Det tillkom fördämningar och broar. Vatten måste ständigt tillföras. Geggan blandas noga.
Ett slott med vallgrav var föräldrarnas mindre originella skapelse strax intill. Gossarna byggde snart ihop sina bäckar med vallgraven och slottet blev mycket mer intressant plötsligt. Vi hade att göra i flera timmar.

Medan de byggde, bevattnade och intresserat följde utvecklingen av olika experiment uppstod emellanåt tyst koncentration, vild glädje eller stillsamt iakttagande lugn. Jag satt bredvid och tänkte att detta känns så bra för dem. Att få använda sina händer. Att få prova sig fram, leka ostört, följa sina tankar och se vad som händer. Ingen stress, ingen press. Solstrålar och glittrande hav, vågskvalp och måsskrin, men mest tystnad.
Jag tänker på min barndoms somrar och minns just detta. Lugnet, det stilla byggandet, den egna fantasin som kan ta fart bäst den vill. Det vill jag erbjuda mina barn också, så ofta jag kan. En paus från bakgrundsbrus. Plats åt den egna fria själen. Det känns helande.

Så hade halva dagen gått. Alla gick hem och var trötta men nöjda.
Ingen frågade efter vare sig datorspel eller TV, de hade fullt upp med att pyssla med nya projekt, små gubbar och kojbyggen. Det behövs inte så mycket, alla gånger.

Om vardagsmos

Beteende- och samhällsvetare med författarambitioner. Mamma till två barn och (hittills) en bok: "Bland rymdraketer och navelludd - en vardagshjältes betraktelser"
Det här inlägget postades i Familjeliv 2013 och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Dagens ungar gillar också geggamojja

  1. hanthepan skriver:

    Hej!
    Tack för många bra texter om barn och familj. Jag undrar, när jag klickar på länken som heter ”smarta tips för harmoniska spädbarn” så verkar inte den sidan finnas. Har det blivit något fel? Jag är mycket intresserad av att läsa tipsen. Har en liten 3,5 månaders pojke som jag vill ge de bästa förutsättningar som jag kan!
    Vänliga hälsningar
    Johanna

    • vardagsmos skriver:

      Tack själv! 🙂
      Vilken sida fanns den felaktiga länken på? Jag länkar iallafall om från sidan ”Amning, magknip och sånt” och hoppas det ska funka nu. Det är ett inlägg som kan sökas även i kategorin ”Bebisliv” eller ”Familjeliv 2012” också (skrev den då). Länken öppnas i en ny flik. Hoppas det kan ge något, för visst vill man allt det bästa åt våra guldklimpar. 🙂

Kommentera

