En filosof till häst

Jag har en son som gillar hästar. Han gillar hästar på det där sättet som inte passar i en vanlig ridskolemiljö precis. Så vi har hittat en ovanlig ridskola, där ponnysarna och deras ryttare rider små turer i skogen istället, med mammor och pappor på släp.

Sonen gillar att sitta på hästen medan den tar honom vägen fram. Under tiden tittar han på allting omkring honom, funderar, sjunger små sånger. Han letar fågelbon och ekorrar i träden, funderar på igelkottarnas levnadsvanor och befinner sig i stort sett någon helt annanstans. Medan denna inre idyll pågår, leder alltså mamman ponnyn genom skogen, drar bort den från det lockande gräset, försöker hålla jämna steg med de andra små ponnyerna och påminner då och då sonen om att han måste rida lite också – ni vet, styra, bromsa, mana på lite. Han hör mig inte. Han tittar på kottar, eller ekorrar eller sina fantasiigelkottar, som blivit rosa nu. Jo, lite hör han, suckar lite förebrående för att jag stör honom: ”Jag veeet mamma” säger han, ler lite milt överseende och gör inte något alls av det jag bett honom. Fortsätter gnola och vissla.

Jag tror att han i hjärtat är en cowboy, på väg mot sina kossor, en lång lång väg hemifrån. Iallafall i hjärtat.

Hästen misstycker inte det minsta. Den lufsar nöjd stigen fram och bär sin lilla filosof så fint och försiktigt. Jag undrar vad den tänker på?

ridlektion i skogen

Om vardagsmos

Beteende- och samhällsvetare med författarambitioner. Mamma till två barn och (hittills) en bok: "Bland rymdraketer och navelludd - en vardagshjältes betraktelser"
Det här inlägget postades i Familjeliv 2012 och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

