Äntligen klart!

Ja! Yes! Äntligen!
Badrummet är klart! Efter 6 röriga, skitiga veckor och en sista ovanligt stökig dag där 3 frejdiga hantverkare trängdes och svor på de få kvadratmetrarna, en balanserande på stege, en annan krypande på golvet, blev det (nästan) färdigt. Toan är fastklistrad, sågspån har klibbat fast i limmet, men vem orkar bry sig? Elen och rören är inkopplade, möbler monterade, badkaret på plats.

För att ni ska förstå storheten i detta måste jag förtydliga: Vi har inte längre ett badkar i hallen! Vi kan ta oss fram mellan sovrummen! Jag kommer åt klädkammaren igen! Jag behöver inte smyga ut och kissa i växthuset på grund av ständiga vattenavstängningar!

Vildsint slet jag bort den gamla pappen och masonitplattorna som klätt mitt golv i 6 hela veckor. Frihet! Med manisk blick satte jag igång med den efterlängtade slutstädningen – här finns ingen tid att argumentera att det skulle ingå i det beställda jobbet. Ut med mattorna, byta lakan, damma, dammsuga, våttorka, ja, alla dörrar, trappräcken och lampor med – allt var täckt av damm.

Igårkväll, 22.30 var jag klar. Det krasar inte längre under mina fötter när jag går. Det är nya lakan i alla sängarna. Det sticker mindre i näsan. Jag sjunker ner i mitt nya badkar. Det är skönt. Vattenreflexer i blankt kakel är fint. Jag kliver ur och känner mig renad.

Storkillen var nöjd, men saknade den gamla blommiga tapeten lite. Det gör inte jag. Lillkillen var lycklig. Han skulle genast inreda. Hämtade tandborstar och mammas sminklåda från den överbelamrade gästtoan och placerade högtidligt i nya badrumsmöbeln. Han sjöng och trudeluttade. Sedan tittade han piggögt på oss: Nu ska vi bygga om det andra badrummet också va?
Nej lille vän. Inte på länge. Mamma måste återhämta sig lite först.

Om vardagsmos

Beteende- och samhällsvetare med författarambitioner. Mamma till två barn och (hittills) en bok: "Bland rymdraketer och navelludd - en vardagshjältes betraktelser"
Det här inlägget postades i Familjeliv 2012 och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

