Jag vill hellre ha blodkorv

Jag minns hur min mor slet i timmar en nyårsafton med en ”Boef provencale”. Vi hade inte så gott om pengar, nötkött var lyx. En flerarättersmiddag ett överdåd passande en nyårsafton. Min lillebror petade i den härligt doftande grytan länge och väl, innan han förklarade: ”Mamma, jag vill hellre ha blodkorv!”. Det har blivit ett stående skämt i vår familj sedan dess. Denna veckan har jag känt igen situationen från min barndom, men tycker visst inte att det känns lika kul från det vuxna hållet.

I söndags hade vi varit duktiga, storröjt och sålt saker på loppis – Detta skulle firas! Jajamensan. Oxfilé skulle det bli. Ja, det är lyxvara, inköpt på rea pga kort datum, och infryst i väntan på den stora stunden. Nu skulle minsann barnen få prova, tänkte vi. Jag gjorde mig till med ugnsbakade rotsaker och fick hjälp av entusiastiska gossar med salladen. Sedan tog intresset abrupt slut och barnen petade i maten i en timme. Så mycket för den söndagsmiddagen.

Måndagskväll serverades biff stroganoff, på samma oxfilé. Barnen petade bland detta lyxens överdåd med äcklade miner.

Vi vuxna valde att avvika med sårad kockstolthet och låta de otacksamma peta för sig själva. Det blev kalla träaktiga bitar av köttet medan gossarna ägnade sig åt allehanda rap-tävlingar och fniss, det blev ris överallt innan vi gav upp och skickade dem i säng. Var så less på dem att jag inte orkade läsa saga och sjunga sång. Det slog hårt. Lilleman plutade med darrande underläpp och bevekade våra hjärtan förstås. Så bad han med vän röst: ”Mamma, kan vi inte äta köttfärssås imorgon?”

Jo, lille vän, nog blir det köttfärssås. Och godnattsång. Och pussar på de mjukaste små kinder som finns.

Mamma får oxfilé i sin lunchlåda istället.

Om vardagsmos

Beteende- och samhällsvetare med författarambitioner. Mamma till två barn och (hittills) en bok: "Bland rymdraketer och navelludd - en vardagshjältes betraktelser"
Det här inlägget postades i Familjeliv 2012 och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

