Biverkningar av en badrumsrenovering

Biverkningar av att renovera badrum, förutom ofrivillig blottning:

Vårt golv är täckt av papp. Det är för golvets egen skull, har det förklarats mig. Det klivs omkring på denna papp med stadiga arbetarskor, det bärs stora bitar vägg och toalettstolar över det. Själv passar jag på att måla en eller annan list och skvimpar runt med droppande färgburkar på det. Synd bara att just mina färgklickar skickligt missar pappen.

Det är onekligen bra med denna papp, men den är inte vacker. Jag kan leva med stökighet. Jag gör det jämt. Men det blir en extra dimension när golvet är pappbeklätt och toalettstolar förflyttas över det. Det är som om ingenting spelar någon roll längre, det kan inte bli värre. Men det kan det. När små söta barnafötter springer runt i sågspånet som pappen vänligt samlat upp, så tenderar de att dra nämnda spån med sig ut på köksgolvet, gnida in det i ullmattan, slutligen placera det resolut i soffan. När man ser det skitiga golvet så placerar man allting som vanligtvis ligger där, någon annanstans. Mattor rullas ihop och placeras på byråer, i fåtöljer, en stol eller vad som råkar stå i vägen. Golvet blir så otrivsamt att t om leksaker hamnar på borden. Fötterna med, så småningom.

Ja, såklart får jag nog och dammsuger. Ett par gånger om dagen. Upplysningsvis gillar inte dammsugarfilter renoveringsdamm och isoleringsull. Det bestämmer sig för att bli kontraproduktivt och sprida eländet vidare. Så nu hostar och nyser vi allihop. Ett fint pulverlager täcker precis varje kvadratcentimeter av mitt hem, min borg.

Alla badrumspinaler får bo i det som vanligtvis brukar räknas som ”gäst wc”. Där finns ett överfullt spegelskåp. I övrigt blir det plastpåsar. Alla toabesök får ske på nämnda gästwc. Storebror har valt denna fridens oas för närmare timslånga besök under vilka han plöjer Kalle Anka tidningar och kommer ut med avdomnade fötter. Så nu får man inte längre läsa därinne. Det är särskilt stökigt under morgontimmen och vid läggningen, men så är det jämt, lite trängsel är väl vad familjeliv handlar om och det kan ha sin charm. Det är de nattliga toabesöken som ställer till med trassel. När sömniga barnaben vinglar in på det sönderbrutna golvet i mörka natten, och istället måste styras nerför trappan, uppför trappan – och helst utan att vakna såpass att omsomning blir omöjlig.

Nu har åtminstone väggar och golv börjat återskapas. Idag hamrades det nya fönstret på plats. Då beslöt sig kökslampan för att trilla ner. Där hängde den stora rampen med kvicksilverhaltiga lågenergispots och dinglade dramatiskt över mitt huvud, på de tunna trådar som var elsladdarna. Att skruva den på plats igen, i tunn, söndersmulad masonit, visade sig omöjligt. Den damp ner igen. Hålet i taket, där en tidigare plastplatta deformerats pga smältning och nu släppt ut hela sitt bukinnehåll av slingriga sladdar, hade vassa kanter. Sladdarna skavde otrevligt mot dem. Framför mig såg jag elektrifierad lampa, brinnande innertak och katastrofer i största allmänhet.

Detta var ett jobb för en elektriker, men någon sådan hade vi inte att tillgå. Det fick bli maken som kom till undsättning med kanske inte en vit springare, men väl propputdragning (inte för att vi vet vilken propp som hör till just den lampan, men livet är idel chanstagningar) och försiktig sönderskruvning. Nu ligger ljusrampen och blänger på mig i projekthögen, den med.

Samtidigt, någon annanstans i huset, sprider övertrött lillknodd små bitar pappersströssel omkring sig, storknodden funderar över livet och alla ropar på mamma. Jag stänger in mig på gäst wc ett tag, med en förbjuden IKEA katalog. Här tänker jag stanna en stund.

Om vardagsmos

Beteende- och samhällsvetare med författarambitioner. Mamma till två barn och (hittills) en bok: "Bland rymdraketer och navelludd - en vardagshjältes betraktelser"
Det här inlägget postades i Familjeliv 2012 och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

