Smarta tips för harmoniska spädbarn

Vi hade vänner på middag häromdagen, som delade med sig av färska rön om spädbarnspsykologi. Det var så mycket klokheter på en gång att jag vill dela dem med hela världen. Here goes:

Dr Karp har i bästa amerikanska anda en hemsida där han säljer produkter, videos och böcker, och dessa är säkert jättebra, men jag har inte läst dem själv. Här återger jag fritt vad jag minns av det mina kompisar berättade, och det jag läst mig till om metoden och tanken bakom. Ingen bokstavstro här alltså, vill ni läsa mer får ni leta vidare bland hans eget material.

Denne Dr Karp har forskat i vad som tycks funka för att få lugna, nöjda små bebisar, och varför det tycks funka. Det handlar om att återskapa uråldriga, välfungerande spädbarnsvårdar-traditioner, från tiden innan begreppet ”Kolik” var uppfunnet, samt från folkslag där ”kolik” inte överhuvudtaget existerar. ”Kolik” menar han, är ett nutida påfund och inte ett medicinskt tillstånd. Undantaget är förstås kolik pga sjukdomstillstånd och födoämnesallergi. Om detta är dagens sanning eller ej tänker inte jag uttala mig om, men om råden kan hjälpa föräldrar och bebisar till trivsammare samliv, så kör hårt!

Teorin bygger på att människobebisar egentligen föds lite för tidigt, pga sina stora huvuden. Evolutionen har givit oss stora hjärnor, men mödrarnas bäcken har inte breddats i samma takt. Lösningen för artens överlevnad har varit att barnen föds innan de är riktigt färdiga. Jämfört med andra däggdjur är onekligen våra bebisar väldigt hjälplösa vid födseln. Alla bebisar stressas av denna tidiga kickstart, men vissa tycks känsligare än andra och skriker mer i sin olycka. Det finns dock en del klassiska metoder att underlätta livet för dem alla.

De första 3 månaderna ska man försöka efterlikna livet i magen så mycket som möjligt, för att lindra bebisens stress och mjukstarta livet. Detta är råden för ett lugnare spädbarnsliv:

Amma efter behov och önskemål. Små magar behöver äta lite och ofta.
Sugandet i sig är lugnande, så napp kan lugna bra mellan måltiderna. Nappen ska bara användas när bröstet inte fungerar som tröst, när det är sugandet barnet vill syssla med, inte ätande. Nappen riskerar även bli en ovana snarare än en tröst om den används för länge, så han rekommenderar utfasning runt 3-4 månaders ålder.

Linda barnet. Barn kan svepas in sjal eller lindas in i små paket inför läggdags för att sova lugnare. Här finns en bildserie som visar en basic baby-wrap! (Benen ska lindas så pass löst att bebisen kan böja och vrida dem utåt sidorna. Efter ca 2 månader bör armarna vara befriade också, för att kunna träna muskler och koordination. Linda inte för hårt, det ska vara ett rogivande stöd, mjukt och gott.)
Att smeka nästippen som sista sövningsmoment efter amning och skötning sägs också vara undergörande för sömnen.

Det kan kännas tryggt att ligga omsvept, ha begränsad rörelsefrihet och känna sig skyddad. Friheten vi önskar åt våra barn är inget de själva ber om inledningsvis. De kan känna det som om de faller när de inte ligger stadigt fast. Mycket gnäll och skrik kan komma från den ängslan detta för med sig. Lindningen begränsar också de reflexmässiga ryckningar som annars riskerar väcka barnet i sömnen.
Lindningen hjälper även till med värmeregleringen. Bebisar har svårt att hålla kroppstemperaturen i balans, så en extra omsvepning värmer gott – ovanpå det lager kläder som känns lagom varmt för en vuxen. Lindan får inte bli så varm och tät att bebisen riskerar överhettas heller. Ett extra lager räcker gott. Materialet ska vara bomull, som andas.

Gunga. De flesta blivande mammor kan intyga att bebisen i magen brukar komma till ro som bäst då de själva rör på sig. Det brukar bökas och buffas desto mer inifrån magen när man själv försöker sova.
Väl ute i livet ger ett rytmiskt gungande, vippande och milt buffande en liknande effekt. När bebisen får sova i vagga, vippa i babysitter, köras runt i vagn på knöligt underlag eller, helst förstås, att skumpa med i livet nära din kropp – känns det nästan som i magen, tryggt och skönt. Milt rytmiskt buffande i gumpen kan både hjälpa till att få upp en rap och efterlikna känslan av hjärtats slag i magen.
Att bära barnet med sig, i sjal eller sele, medan man har händerna fria att syssla med allt annat man behöver ha gjort, är kanske bästa receptet för familjefrid.

Sscchh ljud. I magen är det inte tyst. Det är ständigt buller från tarmar och pulsljud från hjärta och aorta, moderkakan susar och brusar av liv, andningen susar på sitt håll och din röst hörs genom vattnet. Bakgrundsbrus -ljud är därför lugnande.
Brummande från dammsugare och bilmotorer, nynnande sånger och röster som samtalar känns tryggt och bra. Lugn och rytmisk musik kan vara ett alternativ.
Bebisen somnar lättare till ljud än tystnad. Skrikande bebisar stillar sig ofta av regelbundna, lugnande Sscchysch, i utandningstakt. Håll barnet stadigt i famnen, gunga det fram och tillbaka och upprepa stadigt och lugnt detta: Sssccchhh… Sssccchhh… Det behöver inte ens vara särskilt lågmälda schysch. Det är inte för att få tyst på dem, eller lära dom betydelsen av ordet ”tyst” som man ofta gör så, utan för att lugna.

Sidoläge. Känslan av att falla när barnet ligger på rygg med magen alldeles bar och armarna fria, kan vara överväldigande. När du sköter barnet på rygg kan en hand på dess mage lindra den fallkänsan och kännas tryggt. Om bebisen rycker till och slår ut med armarna är det en skyddsreflex som svar på just fallkänslan. Ett sådant ryck följs ofta av gråt. Att linda barnet hjälper också mot detta (se ovan).
Barnet sover ofta bättre på sidan eller magen än på rygg. Nu ska ju barn inte sova på magen, eftersom det ökar risken för plötslig spädbarnsdöd (det är dock långt större risk om föräldrarna t ex röker). Däremot kan man ha det sovande barnet vridet mot sig när man har det i famnen, eller bygga upp små filtrullar och kuddar som tippskydd runt babypaketet där det ligger i sängen eller vagnen, så att den lille eller lilla ligger stadigt i sidoläge. En kudde under huvudet ger stadga åt nacken så inte huvudet trillar neråt från axeln. Kuddar ska inte vara för mjuka bara, så att huvudet sjunker ner i dem, eftersom det kan finnas en kvävningsrisk då.

En i jämställdhetens namn viktig poäng är att pappor är lika kapabla att utföra dessa tricks som mammor, förutom själva ammandet.

Närheten är förstås också livsviktig under denna första tid i livet. Grundstenen och förutsättningen för att tipsen ovan alls ska funka. Bebisen ska få ligga nära, bäras eller hållas så mycket som möjligt. Att smekas och mjukt masseras frisätter lugn-och-ro hormon, som hjälper både anknytning och avslappning. Mjuk magmassage kan hjälpa vid bukspänningar och smärtsamma tarmrörelser. Beröring är bra för nervernas och hjärnans utveckling, för cirkulation och framtida koordination. Och så känns det skönt!

Jag tror ingen, inte ens dr Karp själv, tror att alla bebisar alltid kommer att vara nöjda och glada, ens om man följer dessa punkter. Livet och föräldraskapet är inte så enkelt. Bebisen kan inte förklara om den får för skarpt ljus i ögonen, är för varm eller kall eller har ont någonstans. Det kan vara en fis på tvären, en blöt eller en skavande blöja, eller så känner sig liten ensam i livet, lite uttråkad eller kanske hungrig – allt låter ungefär likadant. Så man får prova sig fram, leta efter felet, försöka göra allt bra igen. Mat funkar nästan jämt. Men när det tar slut behövs fler råd. Kanske ett lindat barn sovande på sidan ger dig en eller ett par timmars extra sömn, eller gungande runtbärande belönas med några timmars mindre gråt – då är det guld värt. Se även sidan med tidigare tips kring ”Amning, magknip och sånt”.

Annonser

Om vardagsmos

Beteende- och samhällsvetare med författarambitioner. Mamma till två barn och (hittills) en bok: "Bland rymdraketer och navelludd - en vardagshjältes betraktelser"
Det här inlägget postades i Bebisliv och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Smarta tips för harmoniska spädbarn

  1. Runu skriver:

    Allt tyder på att det som står hör är helt fel och rent av livsfarligt. Barn ska inte lindas och de ska sova på rygg och helst inte på sidan och absolut inte på mage. Det är ju några av punkterna som står att man ska undvika för att minimera risken för plötslig spädbarnsdöd. Ta bort detta från nätet. Läs på alla nyblivna föräldrar och se till att ni pratar med BVC och läser broschyrer dom ger er där.

    • vardagsmos skriver:

      Du har kanske inte haft kolikbebis? Man gör vad man kan och man gör sitt bästa för att barnen ska må bra. Det finns både för och nackdelar med att linda barnen och det kan göras både rätt och fel.
      Nej, man ska inte linda för hårt, eller för varmt, det kan innebära risker. Det innebär andra risker att vara för kall, eller orolig, eller skrika sig blå.
      Många bebisar trivs inlindade, och trygga nöjda bebisar är att föredra framför olyckliga skrikbarn, i min mening.
      I småbarnsvård finns sällan en absolut sanning, ett sätt som funkar för alla alltid. Jag känner till bvc sköterskor som anser att andra bvc sköterskor sagt helt fel saker. Jag har hört läkare uppröras över andra läkares råd. Och ingen av dem behöver ha helt fel.
      Helt rätt är förstås att barnen inte ska sova på mage. Det vet man idag. Men det är inte fel att låta dem vila på mage en stund, under uppsikt (t ex lutad mot ens bröst).
      På sidan kan bebisen visst sova, förutsatt att man håller den stadigt på sidan, så att den inte tippar över på mage.
      Nå, den här sidan ger vardagsnära tips, råd och förslag utan pekpinnar och domedagsprofetior. Det får man så många ändå, från olika håll.
      Självklart ska råd från BVC och läkare gå före mina, det står ganska tydligt på flera sidor här. Jag är beteendevetare, inte läkare. Men råden här ÄR hämtade från de läkare, bvc sköterskor, barnskötare mfl som vi råkat på genom åren, i litteraturen, i vård och barnomsorg.
      Det är inte en sanning, för en sådan finns inte. Det är tips att fundera på, förkasta eller prova, eller diskutera med sin partner, sin betrodda bvc eller någon annan som verkar veta vad de talar om. Sedan fattar var och en de beslut som de anser bäst för sig och sitt barn, i de olika situationer de kan befinna sig i.
      Peace.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s