Vårglädje (med skuggor)

Solen lyser i min trädgård och jag njuter. Livet är fullt av färger och dofter. (Men pappa har cancer.) Plommonträdet exploderar i skyar av vita blommor. I dess skugga lyser påskliljor i ett hav av pärlhyacinter. (Han ska opereras för tredje, eller är det fjärde?, gången nu.) En och annan tulpan och kungsängslilja nickar igenkännande åt varandra. (Han har jätteont i minst en månad efter en operation. Jag vill inte att min pappa ska ha ont…) Förvildade smultron tränger sig upp mellan kullerstenarna. Det är ingen ordning någonstans, och det gör absolut ingenting. (Han är tapper förstås, biter ihop och ler snällt. Vill inte bekymra oss.) Humlorna surrar och fåglarna kvittrar. Mina armar är solbrända och barfotafötterna klädsamt leriga. (När det är som värst vill han inte att vi ska se honom. Han vill alltid vara starka pappan.)

Lillen sover sött i skuggan av rhododendronbusken, med sina svällande knoppar som lovar sommar. (Lillen älskar sin morfar så att han nästan svimmar av lycka när han hör att vi ska träffas.) Han är förkyld förstås, så vi har hjälpts åt att plantera tomater idag. (Vi kan inte träffa morfar när vi bär på förkylningsvirusar, så här i operationstider.) Grävt ut en massa jord från komposten och intresserat letat gråsuggor. (Jag har svårt att koncentrera mig på någonting.)

Äppelträden lovar blomning snart. Jag älskar när det regnar ljusrosa blad över oss. (Pappa låg och vilade i hängmattan därunder förra året.) Och i växthuset blommar jordgubbsplantorna snällt. Tänk om vi får jordgubbar lagom till midsommar i år! (Då kanske pappa kan komma hit och smaka…?)

Vårkänslorna bubblar överallt. (Precis som oron i min mage.)

Om vardagsmos

Beteende- och samhällsvetare med författarambitioner. Mamma till två barn och (hittills) en bok: "Bland rymdraketer och navelludd - en vardagshjältes betraktelser"
Det här inlägget postades i Familjeliv 2012 och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Vårglädje (med skuggor)

  1. Ping: Julstädning, julpyssel och julefrid | vardagsmos

  2. Ping: Oh, så trevligt… | vardagsmos

Kommentera

